Kryssning med M/S Funchal 6 - 19 maj 2008

Text och bilder - Barbro
Klicka på bilderna för att se dem lite större

Janne fick ett erbjudande att spela med i orkestern på en kryssning till Skottland och Norges fjordar. Eftersom jag fick följa med tyckte vi det var ett kul sätt att testa en kryssning. Vi har ibland funderat på att ta en kryssning, men det har inte blivit av, så därför var detta perfekt.

Tisdagen den 6 maj tog vi X2000 till Göteborg och gick på M/S Funchal, som skulle föra oss ut på äventyr. Vi installerade oss i vår lilla hytt och sedan träffades vi alla, orkestergrabbarna och vi medföljande fruar. Det var en härlig dag, så vi satt på däck. Orkestern spelade till dansen på kvällarna.Vi hade en hel dag till havs för vi skulle hämta upp skottar i Leith. På vägen dit såg vi en val, visserligen såg vi bara huvudet några gånger när den rörde sig uppåt, men ändå, det var en liten upplevelse. Oljeplattformer såg vi både utanför Norges kust och utanför Skottland. På onsdagskvällen framförde Hans Josefsson en mängd fina svenska sånger.

på soldäck

första spelkvällen

Musik vid ankomsten M/S Funchal

I Edinburgh välkomnades vi av en säckpipsspelande kvinna
i kilt. Hon vankade av och an vid båten hela morgonen.

Den här dagen hade vi valt att åka på en utflykt eftersom vi aldrig förr hade varit i Edinburgh. Vi åkte genom stan och blev guidade och kom upp till klippan där Edinburgh Castle ligger.Det regnar över 200 dagar/år i Edinburgh, men den här dagen var det riktigt varmt och skönt och himlen var alldeles molnfri.
Vi tog många bilder där och detta är några av dem.

Ännu en dörr utsikt från borgen Barbro på väg upp Framme vid borgen utsikt från borgen
fängelse fängelse

Fängelset i Edinburgh Castle. Det var riktigt otäckt att befinna sig där, för man hade lagt in ljudillustrationer och hörde suck, stön och viskningar.

Bakom Edinburgh Castle ligger en gammal vulkanklippa, som är grön, frodig och mycket vacker. Dit tar sig säkert många av stadens invånare för att njuta lite av naturen och stillheten.

Barbro filmar från en av klippans utsiktspunkter Janne
utsikt utsikt utsikt utsikt

Beundransvärd utsikt

utsikt

Fredagen den 9 maj befann vi oss till havs hela dagen. Hela tiden hade vi härligt väder och det var endast en lite krusning på vattnet på Nordsjön. Till middagen klädde vi upp oss för det var "Captain´s Welcome Dinner".

Barbro och Janne

The Ocean band

Bernt, Claes, Lasse, Dan o Janne

Varje kväll 22.00 var det show av något slag. Den här kvällen var det Mouline Rouge med Edilson Show Paris. De bestod av 4 tjejer och en kille. De var otroligt duktiga. Här syns bara 2 av medlemmarna i gruppen.
Vi som följde våra spelande män satt alltid i soffan nära scenen. Här sitter fr.v. de skottska vännerna Margeret och hennes mamma bredvid Agneta och Maj-Britt.

Barbro och Janne Margeret m mor, Agneta, Maj-Britt
utsikt utsikt utsikt utsikt

Vi är på väg in till Olden som ligger längst in i Nordefjord.

utsikt

Det var vackert i Olden och vi tog en liten promenad.

Två pianister, Thomas och Janne Barbro i Olden

Förflyttning mellan de olika fjordarna gjordes på nätterna och vid sextiden på morgonen kunde vi gå upp på däck och ta bilder på de berömda 7 systrarna. Eftersom man serverade morgonkaffe på däck var det inte svårt att komma upp.
Vi hade alltså kommit till Geirangerfjorden och mitt emot de 7 systrarna fanns ett kraftigt vattenfall kallat "Friaren"

7 systrar friaren
Geiranger shopping

I Geiranger fick vi använda oss av landstigningsbåtar för att komma i land. Eftersom vi redan tidigare har varit i Geiranger åkte vi inte med på utflykten som gick till Dalsnibba. Vi åkte istället iland för att promenera och shoppa lite.
På kvällen underhöll Vania Marote, Portugal. Hon sjöng mycket bra.

Vania Marote

Avfärden från Geiranger gick redan 16.00 och vi fortsatte till Flåm som ligger längst in i Aurlandfjorden och är känt för sina branta berg, dånande vattenfall och djupa dalgångar.Vi åkte en tur med Flåmsbanan, som är världens brantaste, byggd på naturligt underlag. Banan räknas som ett mästerverk.

Flam Lite av utsikten vi såg utefter Flåmsbanan

När tåget kom till ett stort vattenfall stannade det för att ge oss 15 minuter för att fotografera och beundra fallet.

Vattenfall Tågbanan
Barbro kastar snöboll Janne i Myrdal Ravin

Färden var bedövande vacker och gick från Flåms station till Myrdal. I Myrdal stannade vi ett par timmar och drack kaffe med våfflor. Lite snöbollskastning måste man prova på.

Tågbanan
midnattsbuffe midnattsbuffe midnattsbuffe

Denna festkväll serverades även midnattsbuffé.

midnattsbuffe

Klockan sju på morgonen den 13 maj ankom båten till Bergen. Vi valde att utforska de närmaste delarna av Bergen på egen hand istället för att ta en utflykt.
Vi gick först upp till "Bergenhus festning" varifrån man hade ganska bra utsikt över det närmaste området. Vi fortsatte till Bryggen, det gamla Hansakvarteret och strövade sedan omkring på fiskemarknaden och stånden med hemstickade lusekoftor.

Bergenhus festning Janne vid Bergenhus festning
Bryggen Bryggen Bryggen BryggenBryggen

Den här kvällen var det "Captain´s Farwell Dinner". Svenskarna steg av båten och tog flyg hem till Sverige medan skottarna hade en dags färd till havs kvar innan de fick stiga av i Leith. Den här kvällen var det dags för smoking för orkestern igen och vi damer fick klä oss lite finare igen.

Finklädda igen Hans Josefsson uppträdde ett par kvällar

Eftersom vi åkte på utflykt förra gången vi var i Edinburgh utforskade vi staden på egen hand den här gången. Vi promenerade från båthamnen in till affärsgatorna. Det var trevligt att gå in och ut ur varuhus och småbutiker, för de var ganska olika mot hemma. Vi inhandlade en lammullströja till vårt älsta barnbarn. Vi fick också se Edinburgh Castle från stan. Samtidigt som skottarna lämnade båten steg det på nya passagerare. De skulle nu åka på en kryssning till Tallin och St Petersburg. På vägen dit passerade vi Kiel och Stockholm.
Nästan varje kväll var det några från orkestern som var med och jammade tillsammans med barpianisten.

Edinburgh Castle Hans Josefsson uppträdde ett par kvällar
Kielkanalen Kielkanalen Kielkanalen

För att ta en genare väg
upp till Stockholm gick vi
genom Kielkanalen.

Vi hade nu varit på vandring bland butiker i Kiel, vilket inte var så väldigt givande. Det var ungefär som att gå en runda i Stockholms affärer. Många av butikerna var exakt lika, ex. H&M m.fl. Vi var mycket nöjda med vår resa när vi kom till Stockholm den 19 maj. Jag hade nog trott att jag skulle rulla av båten, eftersom det bjöds så mycket mat. Så här så det ut varje dag: Frukost med allt man behövde 7.00-9.30, förmiddagskaffe 10.30-11.00, 5-rätters lunch 12.30-14.00, Afternoon tea med smörgås och bakverk 16.15-17.00, 7-rätters middag 19.30 och nattsmörgåsar 23.30-00.15. Man kunde äta hela dagarna. Som tur var förstod man snart att det gällde att vara lite försiktig och inte gapa i sig allt för mycket. Trots detta blev det förstås något extra kilo mer på vågen.
Vi hade blivit en erfarenhet rikare och gör nog gärna en kryssning igen.

nattmacka

Sidan gjord av Barbro den 9 juni 2008.