Turkiet 26 augusti - 2 september 2011

Text och bilder - Barbro

Klicka på bilderna för att se dem större, backa sedan för att komma tillbaka till reseberättelsen

Vi köpte en sista minuten-resa och hamnade i Turkiet Vi kände att det var dags att åka iväg någonstans igen och den här gången kan man väl säga att det var Bingo. Vi bor på ett mycket trevligt och nytt hotell i Torba, nära Bodrum, och har ett fint rum och en stor balkong med havsutsikt. Allt känns mycket bra. Vi kom fram klockan ett på natten och eftersom Janne fyller år den 27 augusti, så var det precis början av hans födelsedag. Han fick sin present från mig direkt och blev mycket glad. Efter några timmars sömn blev det läsning i manualen och sedan var det bara att börja filma. Vädret var fantastiskt och vi låg länge vid badstranden och njöt av salta bad. Efter några promenader och en liten siesta på hotellrummet gick vi ut och åt. Maten var fantastiskt god och eftersom Janne fyllde år så ordnade de även lite extra dessert. Det var en riktigt lyckad födelsedag!

Janne Janne Janne Janne Janne Janne

Vi har det riktigt bra här i Torba, allt är bra både mat och bad
Vårt hotell är bra och vi bor på andra våningen på vänstra sidan (bild1). Idag tog vi en tur in till Bodrum för att se hur det såg ut där. Det första besöket var på en fabrik där de visade skinnkläder. De var mycket som var snyggt, men det kostade förstås en hel del, så vi nöjde oss med att titta. Vi tittade även på gamla väderkvarnar, som var i bruk till 60-talet. Utsikten uppifrån var fantastisk. Vi såg också delar av den gamla stadsmuren från 300-talet f. Kr. Bodrum hade också en fin hamn där det låg många båtar. I morgon blir det en båtutflykt.

hotellet skinnkläder väderkvarn Bodrum utsikt den gamla muren Bodrum

Vi tog en båt från Bodrum som var ute på havet i sju timmar
Den här dagen var en lång dag med båtfärd och bad. Vi blev upphämtade med buss från Torba och åkte till Bodrum för att åka ut på havet. Båten gjorde åtskilliga stopp och då plumsade alla i vattnet, för temperaturen var hög och det behövdes svalka.
Det var en härlig heldagsutflykt och lunchen serverades just när magen sa till att det var dags. Man blev modigare och modigare och till slut dök man i ovanför stegen. När vi närmade oss slutet av färden började det bli lite mörkare.

badbåten bad bad bad Barbro skymning

Vi tycker att vi har haft tur på vår "Sista minuten-resa" till Turkiet
Vår resa var ju jättebillig och ändå kommer man till ett hotell, Sina hotell, i ett område som är mycket trevligt. Här ligger hotellen alldeles vid stranden och vill man ta sig till en lite större stad tar man bara en dolmus (liten buss) och åker in till Bodrum. Det finns ganska många restauranger att välja på här också.
1. Här är frukostmatsalen.
2. Vårt rum är stort och fräscht.
3. Balkongen är rymlig.
4. Badstranden med stolar och parasoller
5. Pool och poolbar
6. Vid poolen är det skönt med lite läsning mellan doppen.

Frukostmatsalen rummet balkongen badstranden pool och poolbar Barbro

När man är ute på ett nytt resmål är det roligt att hyra bil, så att man får bekanta sig med omgivningen
Vi startade i Torba där vårt hotell ligger och åkte sedan österut. Vid nr.1 på kartan tog jag en vy av Torba.
När vi sedan fortsatte färden tog jag en bild vid Göltürkbükü.
I närheten av Göltürkbükü fanns också en rad med grottor som måste ha varit från tidiga invånare (3).
I Gündogan var det dags att dricka kaffe och där fanns det många fina hotell med parasoller och solstolar vid vattnet (4). På den lilla halvön utanför Yalikavak gick en smal väg uppåt toppen på ön och jag passade på att ta en vy uppifrån ner mot Yalikavak(5). När färden fortsatte söderut kom vi till den delen där det fanns många rester av äldre bebyggelser. Området heter Myndos och där fanns en liten ö, kallad Kaninön som man kunde vada till och titta hur det såg ut(6). Delar av Myndos kan också ses under vattnet med hjälp av snorkel. Vi gjorde paus för lunch i Turgutreis där det finns en stor marina(7). Sen stannade vi ett tag vid Akyarlar och badade, för att sedan fortsätta till Bodrum. Eftersom vi redan hade varit på rundresa i Bodrum, så besökte vi Oasis, ett stort butikscentrum, där det fanns det allra mesta, märkesbutiker, leksaksaffärer, babyshopping, restauranger, scener för uppträdande mm, mm (8). Rundturen med bilen var mycket rolig och intressant. Nu var det dags för en god middag.

vy av Torba Göltürkbükü grottor Gündogan Yalikavak Myndos - kaninön lunch Oasis

Så här åkte vi

Karta

Vi var mycket nöjda med vår lillsemester