Kuba 2 - 21 Mars 2016

Text och bilder - Barbro

Vi reste till Kuba och vår guide heter Sven Andersson.

Första dagen på Kuba

Vi kom till Havanna 20.30, men svensk tid var 02.30. Vi blev skjutsade till en restaurang, men vi hade ju ätit ganska mycket, så de flesta av oss ville inte ha någon mat. Restaurangen var lite udda med kaffekoppar på väggarna och en del andra konstiga saker. Janne och jag tog en cuba libre.

kaffekoppar cuba libre

Vi bodde på hotel Plaza, ett hotell som hade sett sina bästa dagar och hade haft många kända människor som gäster. Frukostmatsalen låg på övre våningen och hade en fin utsikt.

utsikten

Utsikten från matsalen Så fort vi kom ut såg vi alla 50-talsbilar.

trafik

50-talsbilar

Vi gick i flera timmar och tittade på så mycket vi hann. Här är Revolutionstorget.

Revolutionstorget Revolutionstorget Revolutionstorget

Här är resten av gamla ringmuren.

ringmuren

Jesuitkyrkan

Jesuitkyran

På La Bodequita höll Hemmingway till. Hans favoritbord i hörnet kanske syns bakom vårt bord.

La Bodequita

Det vi ser är det gamla torget med en Fransiscanerkyrka och mitt emot finns detta moderna konstverk.

Fransiscanerkyrka Fransiscanerkyrka

Efter en fullmatad dag besökte vi Hemmingways villa och fotograferade inne i huset. Hans båt låg också där.

Hemmingways villa Hemmingways villa

Hemmingways villa Hemmingways båt

Pinar del Rio

Den här dagen var lång. Kl. 8.00 åkte vi buss upp till Pinar Del Rio för att se hur cigarrerna görs.

buss

Här får vi se hur man rullar cigarrer.

cigarr cigarr

Vi såg också romtillverkning och fick smaka på en riktigt god söt Rom, som även hade vunnit pris för den här. Vi köpte en, men vi får väl se om den klarar transporten.

Rom

Vi hade kommit upp till ett område med mycket berg och här fanns grottor. Vi fick komma in i en indiangrotta, där vi också åkte båt för att se mer.

indian

grotta grotta

grotta

Så här såg bergen ut och det syns tydligt hur vattnet har gjort stora hålrum. Byn här fanns många uthyrningshus och troligen var de många som klättrar i bergen. Tobaksodlingen var också ett skäl att vara där.

berg

En stor muralmålning av Frida Kahlos man Diego Rivera eller en kamrat till honom.

muralmålning

Efter detta såg vi tobaksodlingar och hur bladen torkade i lador.

tobaksblad

Vi fick också se kaffebuskar.

kaffebuske kaffebuske

Även utsiktsplatser hade skönsångare.

utsikt

sång

Kanske även kor blir trötta av värmen.

ko

Santiago

Vid 6-tiden på morgonen gick vårt flyg till Santiago. Vårt hotell var mycket bra och låg vid ett torg i centrum. Här spelades och dansade.

flyg

spela o dansa

På detta torg höll Fidel Castro sitt första tal efter revolutionen.

Här är Santiagos vardagsrum.

vardagsrum vardagsrum

Lunch vid "vardagsrummet".

vardagsrum vardagsrum vardagsrum

Vi tog en mojitas i väntan på att få komma in i våra rum.

mojitas

Fortet San Pedro De La Roca

fortet fortet

Vid fortet såg vi solnedgången.

solnedgång

Varje kväll vid avfyrades salut.

fortet

Efter saluten åkte vi till ett ställe och åt mat. Plötsligt kom ett ösregn.

regn

Dessutom hade Sven fixat en födelsedagstårta till en i gruppen.

tårta

Vi bor på hotell Casa Granda i Santiago

Santiago grundades 1514 och staden är näst störst, Havanna. Vi fick en guidad tur på Diego Velazquez museet. Här ser vi huset som är varsamt renoverat och är från 1500-talet. På den tiden fick kvinnorna titta ut genom fönstren, men folk utanför syntes inte kvinnorna bakom de små fönstren. Det fanns mycket att titta på inne i huset och den nyaste delen är den högra delen på bilden.

hus

Vår svenska guide såg till att vi fick åka med 50-tals bilar och det var kul, en Chevrolet.

bil

Vi åkte med bilarna till en kyrkogård där det finns ett hjältemausoleum, där José Marti var begravd. Varje halvtimme gick man på vaktombyte. Man fick bara se det på avstånd. Den stora kyrkogården bakom var mycket vacker.

hjältemausoleum hjältemausoleum hjältemausoleum

Vi fortsatte till en känd kyrka som hade fått påvebesök.

50-talsbilar

Den gamla gruvstaden Cobre, cirka 18 kilometer nordväst från Santiago de Cuba, är en av Kubas mest kända kyrkor. Basilikan är faktiskt mest känd för en staty den innehåller. Prydd med dyrbara juveler, är statyn av Virgen de la Caridad del Cobra (Our Lady of Charity), Cubas skyddshelgon , en svart Madonna bär en påkostad gul klänning. Hon bär en diamant och ametistkors och är krönt med diamanter, rubiner och smaragder.

Varje år den 8 september, är Virgen uttagen ur sitt luftkonditionerade glashölje inuti basilikan för en årlig offentlig procession. Hon var kanoniserad av påven Johannes Paulus II 1998. Denna magnifika kyrka är en vallfärdsort och lockar människor från hela Kuba som kom söker Virgins påstådda helande krafter.

kyrka kyrka kyrka

Här ser vi påven Johannes Paulus II.

påven

På vägen tillbaka till hotellet fick vi se en byggnad med kulhål efter en misslyckad revolution. Nu är det en skola.

skola

På kvällen lärde vi oss att dansa salsa.

dans

Camaguey

På kvällen satt vi och tittade ner från takterassen och så här såg det ut.

takterass

Kl. 9.00 på morgonen steg vi på bussen och åkte en bra bit in i landet, det var för att undvika piratattackerna. Här bodde vi i Camaguey på detta hotell.

hotell

Felipe Figueredo var en kubansk poet, musiker, och frihetskämpe. På 1860-talet var han aktiv i planeringen av den kubanska upproret mot den spanska tioårskriget .

poet

Bayamo al Padre Del la Patria, de hyllar Bayamo far till fosterlandet och lägger kransar. Han dog i strid och var en stor ledare.

Bayamo

Vi gjorde en paus efter bussfärden.

rast

I staden Camaguey var det en massa gator med återvändsgator och krokiga vägar och detta skulle försvåra för pirater. Här fick vi åka cykeltaxi och det var jättekul. Vår cykel gick för det mesta först, men inte här på bilden. Han hade starka ben.

cykeltaxi

Ibland steg vi av och Sven berättade om en del hus och annat.

cykeltaxi cykeltaxi

Här är vår taxi med förare och han fotograferade oss på cykeln.

cykeltaxicykeltaxi

Vi fick se Martha Jimenez statyer.

cykeltaxi cykeltaxi

Här hade hon sin egen affär där man kunde köpa fina och roliga keramikflickor. Tyvärr fick vi inte ta kort där inne, men här är dörren till affären.

cykeltaxi

Det riktigt kliade i fingrarna att få göra lite roliga figurer. När jag sedan skrev hennes namn, så fick jag se att det fanns en del figurer på internet.

Camaguey - Trinidad med buss

Kl. 9.00 åkte bussen utan att vi hade fått bada i den fina poolen.

hotellet

Det var en bra bit till Trinidad, så man såg mycket intressant i trafiken. Bl.a. fanns det många liftare, ungefär som 50-talet var hos oss i Sverige. Turistbussarna fick inte ta liftare, men en del stod och viftade med sedlar för att få åka, men det var inte så lätt för dem, för bussarna gick inte så ofta.

liftare

Då var det kanske bättre att få åka hästskjuts.

Det var ganska ofta att man såg lastbilar med några eller många människor på flaken.

Var det inte så mycket trafik, så kunde man titta på kossor, bergstoppar eller gamar som svävade med vinden.

kor

Efter att vi hade installerat oss på hotell Ancon var det enkelt att ta ett dopp i havet. Hotellet låg ju bra till.

stranden Barbro

Trinidad

Idag ska vi åka 50-talsbilar igen. Det är kul. Idag blir det en gul bil. Många av de stora fina 50-talsbilar är taxibilar. De får köra folk trots att instrumentbrädan bara visar hur mycket bensin som finns kvar. Hur fort man kör vet man inte, för där visas ingenting. Idag ska jag sitta skönt i bilen och njuta.

Barbro

Sockerproduktionen var en stor industri för Cuba från de första spanska kolonierna. Landet blev världens i särklass största producent av socker i slutet av 1700-talet och på 1800-talet under en tid då sockerproduktionen utgjorde öns huvudindustri. 1988 blev Valle de los Ingenios tillsammans med staden Trinidad ett världsarv. De flesta av sockerbruken är idag ruiner men några platser har byggnader som är intakta. Plantagehuset finns kvar och gården Manaca Iznaga,ägarens hus och ett torn finns kvar. Det 45 meter höga tornet uppfördes någon gång mellan 1830 och 1835 av ägaren Alejo Iznaga. Det var ett bevakningstorn för att ge vakterna 360 graders vy över sockerrörsfälten där slavarna arbetade.

Manaca Iznaga Manaca Iznaga

Här ser man Janne uppe i tornet.

Manaca Iznaga

Vi fortsatte till en keramikverkstad. Där fanns det många fina vaser, fat och figurer.

keramik keramik

Vi gick i stan ganska länge och det var kullerstenar överallt. Det var ganska jobbigt att gå på gatorna, men det fanns många affärer att titta in i. San Fransisco kyrkan och dess tillhörande kloster ligger inte långt ifrån Plaza Mayor.

San fransisco kyrkan kullersten

Sedan hittade vi en trevlig uterestaurang och där var det en liten orkester och dans. Det passade bra för oss som bara ville vila lite och få lite dricka.

fik

Vi skulle äta middag och på vägen såg vi en massa människor som satt på en trappa och lyssnade till musik.

trappa

Vi travade uppför en riktig seg backe till det hus där vi skulle äta middag. Vi fick hummer, jättegott!

backe

Det hade blivit mörkt, men det syns att vi har gått högt upp.

vy

Trinidad med katamaran till tropiska öar

Sven hade ordnat så att gruppen fick åka till en ö med en katamaran. Vi gick till en Marina och gick på båten, men egentligen var det lite för många människor på båten, för en del satt nog inte så skönt. Vi hade tur med skapliga platser, men visst är det synd att man packar så fullt. Sven satt inte så bra och en del andra också. Här är båten till vänster och så här såg det ut.

båt båt

När vi kom fram badade vi förstås och solade lite. Jag låg under en palm och jag hade kanske tur att jag inte fick en kokosnöt i huvudet. Vår lunch intog vi på ön.

strand strand

Vi såg små krabbor och en större krabba.

krabba krabba

Nu ser vi vårt fina hotell och då är vi strax hemma.

hotell

Trinidad - bad vid stranden

Här på stranden är det mjuk sand och det är långgrunt. Vi hade hela dagen fri från andra utflykter. Vi gick långt bort från hotellet åt det ena hållet och åt det andra hållet.

strand strand

Vi badade många gånger, eftersom det var riktigt varmt i luften.

Eftersom vi hade all inclusive kunde man släcka törsten när man ville.

strand

På kvällen skulle vi äta tillsammans för att ett par skulle fortsätta att vara kvar i Trinidad. Vi åt på en fiskrestaurang i hotellet och maten var mycket god.

mat

När vi väntade på maten vi hade beställt, passade vi på att tacka Sven för att han hade varit en så bra guide och sällskaplig. Han är med oss hela tiden och så brukar en guide sällan vara, de brukar säga tack för idag och vi ses i morgon igen. Vi gav honom en flaska whisky för det brukar han gilla.

Efter maten såg vi lite underhållning och samlades igen.

dryckdryck

Trinidad - Santa Clara - Havanna

Vi åkte buss och hade en bra bit att åka, ca 30 mil, och jag tittade på utsikten och försökte ta lite bilder på fåglar, men det var lite svårt att få dem på bild. Jag fick bara gamar, men 3 stycken.

gamar

Man såg i stort sett inga bussar, men desto mer hästar och kärror.

kärror

På vägen gjordes ett stopp i staden Santa Clara. Där finns minnes-och begravningsplatsen för Che Guevara. Det var i den här staden de hårdaste striderna var under revolutionen. Vi fick gå in i museet och läsa och titta hur Che Guevara levt sitt liv. Han har hjältestatus i Cuba. Synd att vi inte fick fotografera inne, men hans staty och reliefmur fick vi fota.

Che Guevara Che Guevara

Vi gjorde ännu ett stopp och drack kaffe med sockerrör.

fika

Vi kom till samma gamla hotell i Havanna, som vi bodde på den första dagen, hotell Plaza.

Havanna - Varadero

När vi kom var vi tolv stycken, sen hoppade två av vid Trinidad för att stanna lite längre och åka till andra ställen. Då blev vi tio. Idag ska Janne och jag och ett par ytterligare åka till Varadero på en vecka till. De sex som var kvar skulle åka hem på eftermiddagen.

Vi skulle hämtas på hotellet kl. 9.00. Vi gick upp tidigt för att äta frukost. Då fick vi en chock för just den här dagen skulle de ha sommartid, så klockan var en timme tidigare. Som tur var hann vi både äta och gå till en bankomat. Här är de två sista bilderna i närheten av hotellet.

Havanna Havanna

Vårt hotell hade alla fel man kunde ha på ett rum. I badrummet var det en rinnande dusch som droppade och rann hela natten, en ynklig stråle i handfatet och en toalett som man måste lyfta behållaren och lyfta en kedja för att kunna spola. I sovrummet hade air condition pajat, så det var jättevarmt, men vi överlevde. De flesta rummen hade stora fel och ett par hade en så trång säng så två personer kunde knappt rymmas i sängen.

Vi satt i lobbyn och väntade och sa att det här var det finaste på hotellet, annars var det ett riktigt dåligt hotell som borde renoverats.

hotell hotell

I Varadero fick vi ett mycket fint rum.

Nu ska vi bo i Varadero i en hel vecka

Bussturen var lång, men nu närmar vi oss Varadero.

bussåkning

Hotellet heter Hotel Melia Peninsula. Vilken glad överraskning vi fick när vi kom in i vårt rum. Det var fantastiskt bra på alla vis. En underbart skön säng, en klädkammare där man kan hänga upp sina kläder och där fanns även både strykjärn och strykbräda, så att man inte behövde gå skrynklig. Vi hade ett riktigt fint badrum med både dusch och badkar. Det fanns gott om handdukar och varje städdag hade städerskan gjort en svan eller något annat med badhanddukarna.

rummet rummet rummet rummet rummet

Javisst har vi sett svanar med handdukar förr, men den här städerskan städade också väldigt fint. Det var aldrig något slarv och ibland stod vi och pratade lite med henne. Hon var verkligen trevlig.

Husen i området var fina med olika pastellfärger och vitt, de flesta var tvåvånings, men det fanns också trevånings. Här är några hus.

området altan

Poolen var mycket stor, men där badade vi bara en gång.

pool pool pool

Här inne kunde man äta Japansk mat och Fransk mat och då fick man beställa vilken tid eller dag man kunde äta där, men i stora matsalen gick man och plockade på mat på tallriken från olika ställen.

mat mat

Här är den stora matsalen inifrån och vi satt för det mesta vid fönstren.

matsal matsal

Sen har vi lobbyn med lobbybar och på kvällen är det underhållning med pianospel eller sångare osv.

lobbybar lobbyn

21.45 var det underhållning med sång och dans.

underhållning underhållning

I Varadero finns det ett underbart hav och en fin strand

Ja, det är härligt att bada i havet, men det kan bli lite för mycket av badandet. Vi försökte göra allt vi kunde för att ha en vecka med olika sysselsättningar. Det var inte så lätt. Egentligen blev det nästan bara bad och vi drömde om att gå utanför det här hotellet men det fanns ju ingenting, bara hotell efter hotell, inga butiker och inget annat heller. Det fanns en liten butik i hotellet och vi ville köpa något mer till barnbarnen och hade tur att hitta två små fina linnen som de kan ha i sommar.

butik

Här är två pelikaner som simmar och har det lugnt.

pelikan pelikan

Det var roligt när pelikanerna slog ner i vattnet. Den tog en sväng på himlen och satte full fart för att kunna dyka ner efter en fisk. De kunde tydligen inte dyka ner från vattnet, för de måste ha fart. På bilderna är den ena i full fart att dyka ner och de är inte blyga för de dyker ner alldeles vid en badande dam.

En dag hade vi bokat in för att snorkla lite grand, men vågorna blev för höga, så vi måste hålla i oss väldigt hårt, så det blev inga dyk efter fiskar och det var lite synd. En katamarin fick man hyra gratis eftersom vi hade all inclusive och kaptenen ingick. Vi hade fullt sjå att skydda våra kameror för allt vatten som stänkte upp.

segelbåt segelbåt

Nästa dag ville vi i alla fall åka ut på vattnet, men det fick bli en trampbåt, för då gick det bättre att fota från sjön. Det var heller inga stora vågor den här dagen. Stranden var hur lång som helst. Vi promenerade åt båda håll, så långt vi orkade.

hav hav hav

Annars satt vi mest och myste på våra handdukar och visst var det skönt, men naturligtvis badade vi mycket.

bad bad bad

Vi hade det mycket bra här, men vi skulle nog ha önskat oss 5 dagar istället för 7 dagar. När vi väntade på vårt flyg kom planet med Obama. Han landade en bit ifrån terminal 3, men sen tog planet en sväng och åkte till terminal 1 eller 2, för antagligen hade de utrymt någon av dessa. terminal 3 var knökfull. Här såg jag Obamas plan utanför fönstret.