En rundresa i Kalifornien 21/2 - 5/3 2004

Lite text och bilder
Vi landade i San Francisco och hämtades vid flygplatsen av vår vän Lennart. Det regnade, men en liten paus på vägen till Sunnyvale måste vi ändå ta. Lennart och Janne
Linda och Annika Lennart med familj guidade oss i San Francisco.
Vårt första stopp blev Mission San Juan Bautista, den största missionsstationen som byggdes under spanskt kolonialkstyre. Där fanns ett vackert kyrkorum, ett museum och en liten fin trädgård. Mission San Juan Bautista
Efter en fika åkte vi vidare på väg 285 till 101 och sedan Highway 1. Vi såg fantastiska vyer med vågor som slog mot klippor och stränder. Vy vid Highway 1
Vi reste med buss upptill Hearst Castle i regn och dimma. Tyvärr såg vi ingenting av den fina utsikten, men slottet var ändå värt ett besök. Vår guidade tur ledde ända upp till tornet. Vårt slutmål denna dag var den danska staden Solvang. Solvang
stjärnpromenad Nu gick färden mot Los Angeles. Vi tog vägen till Motel 6 via Santa Monica Boulevard, där köerna var långa. Väl framme tog vi en "Stjärnpromenad" längs Hollywood Boulevard.
Vi gjorde ett tidigt besök på University Studios, där vi betalade $49 /pers. i inträde. Vi hade riktigt roligt och provade i stort sett allt som fanns där, tramtour, Jurassic Park, Effekter (brand, ljud, bild, rörelse), Water World och Lucy Ball-utställning. Barbro och Janne besöker University Studios
När vi var i Los Angeles tittade vi på förberedelserna för Oscarsgalan och där fotograferade vi även hand/fotavtryck. Vi fortsatte sedan till Barstow, som ligger på vägen mot Las Vegas. handavtryck
Det fanns mycket att se i Las Vegas och vi tog en jättepromenad på "The Strip" för att köpa biljetter till en kvällsshow. Fantastiska hotellkomplex! Hotell New York New York
Big shot Högst uppe i hotell Stratosphere fanns åkattraktionen "Big shot".
Grand Canyon Vi hämtades med buss 06.25 till en flygplats för att flyga över Grand Canyon. Fantastiska vyer från det lilla planet, där vi alla hade fönsterplatser. En buss med en pratglad, rolig och trevlig chaufför tog oss till ett par fina utsiktsplatser.
Death Valley När vi åkte till Death Valley passerade vi ett högt pass där det snöade. Vägbanan var moddig cirka en halvmil och det kändes jobbigt, eftersom vi inte visste hur bilen skulle reagera vid ev. sladd. Att frysa och se stora sjöar av regnvatten i en öken, som är känd för att vara så het, kändes konstigt.
Robert Mondavis vingård Nu gick färden norrut mot Napa Valley. Vi smakade goda viner hos Robert Mondavi. Området var mycket vackert.
Vi åkte vidare mor Pettri fied forest. Där fanns förstenade redwoodträd, sedan vulkanutbrott för millioner år sedan. De kändes verkligen som kalla stenar. Detta förstenade träd är 65 fot långt och har fått namnet "the Queen". The Queen
Efter ytterligare en övernattning besökte vi Muir Woods där det fanns stora Redwoodträd. Naturligtvis lät vi oss fotas framför ett stort träd. Redwoodträd i Muir Woods
GoldenGatebron Golden Gatebron måste naturligtvis fotograferas och vi betalade gärna de $5 det kostade att åka över.
Lombard street På långt håll, uppe vid Coit Tower hade vi sett Lombard street vår första sightseingdag i San Francisco. Nu passade vi på att åka den lilla kurviga vägen.
Alcatraz En 1-timmes båttur från pir 43 under Golden Gate och runt Alcatraz var härligt.
Tyvärr hade hemresedagen kommit och denna dag var vädret mycket bra, blå himmel och ganska ljummet. Vi avslutade med att åter besöka vår vän Lennart. Han var vänlig nog att skjutsa oss till flygplatsen för hemfärd. garden